Czas pracy kierowcy nie pokrywa się z samym czasem prowadzenia pojazdu, a w każdym razie taka sytuacja zdarza się tylko wyjątkowo. Jakie inne czynności wlicza się do czasu pracy kierowcy?
Do czasu pracy kierowcy, oprócz prowadzenia pojazdu, wlicza się także wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu, takie jak:
- załadunek i rozładunek oraz nadzór nad załadunkiem i rozładunkiem;
- nadzór i pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym;
- czynności spedycyjne;
- codzienna obsługa pojazdów i przyczep;
- niezbędne czynności administracyjne;
- inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy;
- utrzymanie pojazdu w czystości.
Ale to nie koniec. Do czasu pracy kierowcy wlicza się także:
- czas 15-minutowej przerwy – jeżeli dobowy wymiar czasu pracy Twego kierowcy wynosi sześć godzin i więcej;
- czas dyżuru wykonywanego poza normalnymi godzinami czasu pracy – jeżeli kierowca podczas dyżuru wykonywał pracę;
- przerwy w pracy wynikające z przepisów szczególnych lub np. z układu zbiorowego pracy;
- czas pozostawania przez kierowcę na stanowisku pracy poza przyjętym rozkładem czasu pracy, gdy kierowca jest w gotowości do wykonywania pracy (w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu);
- okresy pozostawania do dyspozycji (dawniej „przestoje”) w wymiarze ośmiu godzin, ale tylko w przypadku kierowców pracujących w zadaniowym systemie pracy.
Uwaga!
Dotyczy to wyłącznie sytuacji, gdy kierowca ten nie wypracował dobowego wymiaru czasu pracy – w przeciwnym wypadku okresy te zalicza się do czasu dyżuru.
Do czasu pozostawania do dyspozycji zalicza się w systemie zadaniowym czasu pracy także czas, w którym kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem, czas oczekiwania na przejściach granicznych oraz w związku z ograniczeniami w ruchu drogowym. W przypadku kierowców pracujących w którymś z pozostałych systemów taki okres wlicza się do czasu dyżuru.
Pamiętaj!
Czas pozostawania do dyspozycji to okresy inne niż przerwy i czas odpoczynku. W czasie „pozostawania do dyspozycji” kierowca nie jest obowiązany pozostawać na stanowisku pracy, ale pozostaje w gotowości do rozpoczęcia albo kontynuowania prowadzenia pojazdu, albo wykonywania innej pracy.
Czego nie obejmuje czas pracy?
Czas pracy kierowcy nie obejmuje:
- dyżuru, podczas którego kierowca nie wykonuje pracy;
- dyżuru, poza rozkładem czasu pracy, podczas którego kierowca wprawdzie nie wykonuje pracy i nie jest obowiązany pozostawać na stanowisku pracy kierowcy, ale jest w gotowości do rozpoczęcia albo kontynuowania prowadzenia pojazdu, albo wykonywania innej pracy (np. dyżurem jest czas, w którym kierowca towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub pociągiem, czas oczekiwania na przejściach granicznych oraz w związku z ograniczeniami w ruchu drogowym. Chyba że kierowca pracuje w systemie zadaniowym – wtedy jest to dla niego czas pozostawania do dyspozycji);
- nieusprawiedliwionych postojów w czasie prowadzenia pojazdu;
- dobowego nieprzerwanego odpoczynku;
- przerwy w pracy stosowanej w systemie przerywanego czasu pracy.
Jeżeli pojazd jest prowadzony przez dwóch lub więcej kierowców, czas nieprzeznaczony na kierowanie pojazdem jest czasem dyżuru. Aby właściwie obliczyć czas pracy, musisz zatem właściwie rozpoznać również czas dyżuru.
A zatem:
czas pracy kierowcy
=
czas prowadzenia pojazdu
+
czas innych czynności związanych z wykonaniem przewozu
+
czas 15-minutowej przerwy
+
czas dyżuru poza godzinami pracy, jeżeli wówczas kierowca wykonywał pracę
+
okresy pozostawania do dyspozycji pracodawcy wliczane do czasu pracy
+
przerwy wynikające z przepisów szczególnych
–
czas dyżuru
–
nieusprawiedliwione postoje w czasie jazdy
–
dobowy nieprzerwany odpoczynek.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz