Jutro 11 kwietnia 2007 r. - dzień, od którego wchodzą w życie nowe regulacje dotyczące czasu pracy kierowców. Zmian jest wiele i próby wprowadzenia ich wszystkich mogą spowodować, że przeoczysz te najważniejsze, fundamentalne.
Zanim więc wyjedziesz jutro w trasę, koniecznie przeczytaj nasz artykuł i sprawdź, czy nie umknęły Twojej uwadze te największe zmiany, których niezastosowanie będzie przez inspektorów ITD od razu widoczne i może Cię najdrożej kosztować.
ZMIANA 1. TYLKO 2 PRZERWY I TO W OKREŚLONEJ KOLEJNOŚCI
Zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami rozporządzenia nr 3820/85 kierujący pojazdem miał aż 4 różne możliwości zaplanowania przerwy w jeździe ciągłej. Wszystkie 4 były dozwolone.
Niestety w nowych uregulowaniach prawnych ustawodawca w znaczący sposób ograniczył liczbę możliwych kombinacji. Co prawda zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 561/2006, jak dotychczas, po 4,5-godzinnym okresie prowadzenia pojazdu kierowcy przysługuje przerwa w wymiarze co najmniej 45 minut, chyba że rozpoczyna okres odpoczynku dziennego lub tygodniowego. Jak więc widać, długość przerwy nie uległa zmianie.
Jednak w nowych przepisach przewidziano także, że przerwa ta może być zastąpiona wyłącznie dwiema przerwami, z których w pierwszej kolejności należy wykorzystać przerwę w wymiarze co najmniej 15 minut, a następnie w wymiarze co najmniej 30 minut.
Wynika z tego, że obecnie masz tylko 2 różne możliwości zgodnego z prawem zaplanowania przerw w jeździe ciągłej. Możesz odbyć jedną przerwę – 45-minutową – albo dwie: 15-minutową oraz 30-minutową. Wszystkie pozostałe kombinacje są od 11 kwietnia niezgodne z prawem.
ZMIANA 2. ZAŁOGA 2-OSOBOWA NIE MOŻE JUŻ NA ZMIANĘ PROWADZIĆ BEZ PRZERWY
Istotne zmiany nastąpią również w pracy załóg. Zgodnie z art. 4 pkt d rozporządzenia nr 561/2006 przerwą jest wyłącznie okres, w którym kierowca nie prowadzi pojazdu ani nie wykonuje żadnej innej pracy. Czas ten ma być wykorzystywany wyłącznie do wypoczynku.
Oznacza to w praktyce, że po jednej zmianie w prowadzeniu kierujący będą musieli zatrzymać się i wykorzystać 45-minutową przerwę, chyba że podzielą ją sobie wcześniej na dwa odcinki: 15- i 30-minutowy (zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 561/2006).
ZMIANA 3. DZIENNY ODPOCZYNEK MOŻESZ PODZIELIĆ TYLKO NA 2 OKRESY: 9 GODZIN + 3 GODZINY
W dotychczas obowiązujących przepisach rozporządzenia nr 3820/85 kierujący pojazdem miał prawo do 11-godzinnego odpoczynku dziennego, który mógł: 3 razy w tygodniu skrócić do 9 godzin (pod warunkiem odebrania rekompensaty) lub podzielić na 3 części, tak aby suma godzin wyniosła 12 godzin, przy czym jeden z odcinków musiał liczyć co najmniej 8 godzin.
W nowych przepisach w zasadzie wszystko pozostaje w tym zakresie bez zmian. Nowością jest wyłącznie to, że zmniejszono liczbę okresów dozwolonych przy odpoczynku dzielonym. Teraz, jeśli zechcesz podzielić odpoczynek, możesz go wykorzystać wyłącznie w dwóch częściach, z czego jedna musi wynieść 3 godziny, a druga co najmniej 9 godzin.
ZMIANA 4. ODPOCZYNEK DZIENNY ZAŁOGI 2-OSOBOWEJ MUSI WYNOSIĆ CO NAJMNIEJ 9 GODZIN
Diametralna zmiana nastąpi natomiast w przypadku pracy załóg. Po pierwsze wynikać będzie z obowiązku odbywania przerwy, a po drugie z konieczności wydłużenia odpoczynku dziennego z dotychczasowych 8 godzin do 9 godzin w ciągu 30-godzinnej doby.
ZMIANA 5. REGULARNY TYGODNIOWY ODPOCZYNEK RAZ NA 2 TYGODNIE JEST OBOWIĄZKOWY
Przepisy rozporządzenia nr 561/2006 wprowadzają zmiany również w zakresie tygodniowego okresu odpoczynku. Ze starych przepisów niezmieniony pozostaje wyłącznie minimalny wymiar skróconego odpoczynku, który, jak dotąd, musi wynieść co najmniej 24 godziny, oraz wymiar normalnego odpoczynku, wynoszącego minimum 45 godzin, określanego w nowych przepisach jako regularny odpoczynek tygodniowy.
Istotną nowością, a zarazem pułapką, jest to, że kierujący co najmniej raz na dwa tygodnie musi wykonać regularny odpoczynek tygodniowy.
Autor: Łukasz Wilczkowski, prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego, redaktor merytoryczny „Poradnika Przewoźnika”
Konsultant: Marta Suchocka, prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego
wtorek, 10 kwietnia 2007
Uwaga! Od jutra nowe normy czasu pracy kierowców!
Etykiety:
Czas pracy kierowcy
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz