Dnia 12 kwietnia 2007 r. Komisja Europejska wprowadziła nowy wzór zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu. W Polsce do tej pory mało kto o nim słyszał, ale Niemcy egzekwują jego używanie bardzo restrykcyjnie.
Decyzją Komisji Wspólnot Europejskich został ustanowiony jednolity dla wszystkich krajów Europy wzór zaświadczenia potwierdzającego, że kierowca nie prowadził pojazdu w dniach, za które nie ma wykresówek.
Polskie przepisy do tej pory nie zostały w tym zakresie znowelizowane, a o ustanowieniu jednolitego europejskiego wzoru nie wiedzieli nawet inspektorzy ITD. My także nie, dlatego dotąd o tym nie pisaliśmy, za co Czytelników bardzo przepraszamy. Do czasu, aż pierwsi polscy przewoźnicy zapłacili w Niemczech słone kary i o nowym wzorze zaświadczenia zrobiło się głośno. To właśnie niemiecka BAG jest bowiem pierwszą w Europie służbą, która zaczęła restrykcyjnie przestrzegać postanowień Komisji w tym zakresie.
Służby innych krajów pójdą zapewne niedługo jej śladem, lepiej więc już dziś zaopatrz swoich kierowców w zaświadczenia zgodne z nowym wzorem. Znajdziesz go w Aktualizacji 26 „Poradnika Przewoźnika”. Nowy europejski wzór powinien być wypełniony na komputerze, wydrukowany i podpisany przez pracodawcę przed rozpoczęciem zadania transportowego przez kierowcę.
Polska Inspekcja Transportu Drogowego wciąż jeszcze honoruje „żółte tarczki urlopowe”, to jednak zapewne niedługo także się zmieni. Wówczas wystawienie zaświadczenia o innym niż europejski wzorze będzie Cię kosztowało 500 zł, gdyż zostanie potraktowane jako niewyposażenie kierowcy w wymagany dokument (lp. 1.7 załącznika do ustawy o transporcie drogowym).
Sfałszowanie świadectwa jest naruszeniem przepisów unijnych i grozi za nie odpowiedzialność finansowa, a w niektórych przypadkach nawet odpowiedzialność karna.
Podstawa prawna
Decyzja Komisji Wspólnot Europejskich w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. Unii Europejskiej L 99/15).
Decyzja Komisji Wspólnot Europejskich w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. Unii Europejskiej L 99/15).
Łukasz Wilczkowski
specjalista z zakresu transportu drogowego,
doradca ds. przewozów ADR,
biegły sądowy z zakresu ADR,
redaktor merytoryczny „Poradnika Przewoźnika”
Redakcja "Poradnika Przewoźnika"specjalista z zakresu transportu drogowego,
doradca ds. przewozów ADR,
biegły sądowy z zakresu ADR,
redaktor merytoryczny „Poradnika Przewoźnika”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz