piątek, 16 stycznia 2009

Czego powinieneś wymagać od zleceniodawcy przy przyjmowaniu do przewozu ADR-ów?

Przyjmując towar niebezpieczny do transportu, powinieneś być szczególnie ostrożny. W takim przypadku musisz kierować się zasadą ograniczonego zaufania.

Kontrahenta (spedycję) interesuje przede wszystkim czas, w którym dostarczysz jego ładunek. Ciebie musi interesować znacznie więcej, gdyż to właśnie na Tobie spocznie duża część odpowiedzialności, gdy coś pójdzie nie tak.

Jak uniknąć kar za nieprawidłowe przewożenie ADR-ów?
W najbardziej komfortowej sytuacji są firmy, które przewożą materiały niebezpieczne w cysternach, zwłaszcza jeśli towary te pochodzą od stałych dostawców.

Najtrudniej mają firmy przewożące towar w sztukach prze­syłki od przypadkowych zleceniodawców. Praktyka kontrolna wykazuje, że to właśnie przewóz w sztukach przesyłki obarczony jest największym ryzykiem naruszeń.

Co zatem zrobić, aby ograniczyć do minimum ryzyko zapła­cenia kary administracyjnej plus kosztów ewentualnego holowa­nia, przymusowego parkingu, przepompowywania cysterny?

Przede wszystkim zapytaj kontrahenta:
- czy dysponuje kartą charakterystyki danego materiału niebez­piecznego (gdy jest jego producentem, ma wręcz taki obowią­zek),
- kto sporządził kartę charakterystyki (na karcie powinna się znajdować taka informacja, ale w codziennej praktyce zdarzają się również niekompletne dokumenty w tym zakresie),
- czy posiada certyfikat klasyfikacyjny dla danego materiału niebezpiecznego,
- czy zatrudnia doradcę ds. przewozu materiałów niebezpiecz­nych.

Jeśli wszystkie pytania pozostaną bez odpowiedzi lub usły­szysz „nie” – zanim podejmiesz się frachtu, zastanów się dwa razy. W firmie dobrze zorganizowanej, gdzie zleceniodawca zdaje sobie sprawę z istniejących zagrożeń, odpowiedzi na wszystkie te pytania powinny brzmieć „tak”.

Spedycja, którą interesuje nie tylko zysk, ale także jakość usług, powinna odpowiedzieć pozytywnie na co najmniej dwa z nich.

Najważniejsza jest dla Ciebie odpowiedź na pytanie, czy kontrahent posiada certyfikat klasyfikacyjny.

Zasadniczo tylko na podstawie tego dokumentu możesz być pewien, co przewozisz, pod warunkiem że kontrahent nie wpro­wadzi Cię celowo w błąd. Posiadając certyfikat klasyfikacyjny, jesteś w stanie prześledzić cały łańcuch ADR od opakowania, poprzez oznakowanie, aż po prawidłowość dokumentacji prze­wozowej.

Niewyobrażalne i niedopuszczalne jest, aby Twój kie­rowca pobierał próbki materiału do analizy chemicznej! Kierujący pojazdem nie ma prawa do otwierania sztuk prze­syłki. Nie ma też czasu na analizę prawidłowości opakowania wszystkich sztuk przesyłki.




Pamiętaj!
Tylko posiadając certyfikat klasyfikacyjny, kierowca może sprawdzić prawidłowość zastosowanego opakowania (kombino­wanego, złożonego czy zbiorczego) pod względem zastosowanej instrukcji pakowania oraz wytrzymałości opakowania (prawi­dłowa grupa pakowania), prawidłowości oznakowania sztuk przesyłki oraz przygotowanej dokumentacji transportowej (listu przewozowego i pisemnej instrukcji dla kierowcy).

Prawidłowa klasyfikacja jest kluczem do Twojego suk­cesu – nieprawidłowo przeprowadzona burzy cały system bezpieczeństwa umowy ADR.

Autor: Łukasz Wilczkowski, doradca ds. przewozów materiałów niebezpiecznych (ADR), biegły sądowy z zakresu ADR, redaktor merytoryczny „Poradnika Przewoźnika”

Konsultant: Marta Suchocka, prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz