Kierowcy małych samochodów też muszą mieć zgodnie z prawem przerwy w pracy.
Wielu przedsiębiorców myśli, że kierowcy samochodów przewożących poniżej 9 osób, zatrudnieni w systemie przerywanym, nie muszą mieć przerw w czasie pracy. To błąd.
Czym jest przerywany system czasu pracy?
Przerywany system czasu pracy to po prostu system podstawowy zmodyfikowany w ten sposób, że czas pracy przypadający w ciągu doby pracowniczej jest podzielony na dwie części, między którymi kierowca ma przerwę.
Taka przerwa może być tylko jedna i musi trwać najwyżej 5 godzin, a w przewozach regularnych – 6 godzin.
Jakie przerwy przysługują kierowcy małego samochodu w tym systemie?
Kierowcy zatrudnionemu w przerywanym systemie czasu pracy, kierującemu pojazdem przystosowanym do przewozu nie więcej niż 9 osób wraz z nim samym, po 6 kolejnych godzinach pracy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut. Pomniejsza się ją o 15-minutową przerwę w pracy, jeśli czas pracy kierowcy obejmuje co najmniej 6 godzin.
Przerwa na odpoczynek może być podzielona na krótsze okresy, trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie 6-godzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po nim.
Nie trzeba jej kierowcy zapewniać, jeśli przerwa wynikająca z przerywanego systemu czasu pracy trwa nie krócej niż 30 minut i następuje przed upływem okresu, po którym przysługuje przerwa na odpoczynek.
Kiedy kierowca nie musi mieć przerwy na odpoczynek?
Wojciech ma na dany dzień zaplanowany rozkład czasu pracy, zgodnie z którym najpierw przez 6 godzin pracuje (prowadzi pojazd i wykonuje inne czynności związane z zajmowanym przez niego stanowiskiem), następnie ma 2-godzinną przerwę wynikającą z przerywanego czasu pracy, po czym znowu 2 godziny pracuje.
Tę funkcje spełnia bowiem przerwa wynikająca z przerywanego systemu czasu pracy.
prawnik,
wspólnik w firmie doradczej Przyjazne Kadry sp.j.,
były pracownik Departamentu Prawnego GIP
specjalizujący się w dziedzinie czasu pracy kierowców
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz