czwartek, 20 lipca 2006

Co się bardziej opłaca - leasing czy kredyt?

Dobry sposób na...

…obliczenie, czy bardziej opłaca Ci się leasing, czy kredyt

Decyzja, w jaki sposób zdobyć nowy samochód, to wyjątkowo trudne zadanie. Oferty firm leasingowych i banków konstruowane są tak, żeby zachęcić Cię do przeprowadzenia transakcji. Ponadto są na tyle skomplikowane, że laikowi trudno ocenić, która z nich jest najlepsza. Analizy w popularnych czasopismach gmatwają wybór jeszcze bardziej – ich wyniki często są ze sobą sprzeczne i niejasne.

Proponujemy Ci znacznie lepsze rozwiązanie. Sam, na podstawie naszych wskazówek i podpowiedzi, oblicz i przeanalizuj proponowane Ci oferty. Będziesz miał pewność, że wiesz, na co się decydujesz. Sam rozstrzygnij, co jest dla Ciebie korzystniejsze – zawrzeć umowę leasingu czy kupić samochód na kredyt.

Jak to zrobić?

Kiedy masz już zebrane dane firm oferujących Ci kredyt i leasing, a także wybrałeś metodę amortyzacji, powinieneś dokonać obliczeń całkowitego kosztu transakcji. Aby Ci to ułatwić, prezentujemy poniżej przykładowe porównanie leasing operacyjny - kredyt.

Porównujemy wartości netto, ponieważ w przypadku leasingu VAT zawarty w opłacie leasingowej podlega odliczeniu od Twojego podatku należnego.  

Wzorując się na przedstawionych przez nas wyliczeniach, wykonaj własne, podstawiając uzyskane w bankach i instytucjach leasingowych dane.

 

Pamiętaj

Nasz przykład jest jedynie hipotetyczny, na jego podstawie powinieneś dokonać własnej symulacji opłacalności.

 




Założenia:

Rozważamy zakup na kredyt – leasing operacyjny samochodu ciężarowego o wartości 300.000 zł netto.

W przypadku leasingu:

  • opłata wstępna wynosi 10% wartości samochodu – 30.000 zł,
  • płacisz 24 miesięczne raty,
  • opłata końcowa  wynosi 7% wartości samochodu,
  • zakładamy, że płacisz podatek dochodowy według skali 19%.

Kosztem uzyskania przychodu w przypadku leasingu jest opłata wstępna i każda z 24 rat.

W przypadku kredytu:

za przyznanie kredytu bank pobiera prowizję w wysokości 1%,

oprocentowanie kredytu wynosi 9% w skali roku,

spłata kredytu następuje w 36 malejących ratach,

zakładamy, że płacisz podatek dochodowy według skali 19%.

Kosztem uzyskania przychodu w przypadku kredytu są odsetki zapłacone w czasie kredytowania oraz odpisy amortyzacyjne.

Dla potrzeb naszego porównania wybieramy metodę degresywną amortyzacji stawką 40%. Rozpatrując zalety i wady zakupu sfinansowanego kredytem czy zawarcia umowy leasingowej, należy rozpatrywać m.in. obciążenie kosztów uzyskania przychodu wynikających z tytułu umowy, a co za tym idzie zmniejszenie wysokości podatku dochodowego.

Porównujemy zatem „zysk podatkowy” związany z zakupem samochodu ciężarowego o wartości 300.000 zł, sfinansowanego kredytem bankowym i amortyzacją liczoną metodą degresywną oraz umowę leasingową, zawartą na okres dwóch lat.

Pamiętaj!

I w przypadku leasingu, i kredytu możliwe jest ustalenie spłat rat leasingowych czy odsetek od kredytu, tak aby większe płatności przypadałby w korzystnych dla podatnika okresach – np. w listopadzie, za który zaliczka płacona jest podwójnie.

 

 

Metoda, za pomocą której możesz obliczyć całkowity koszt transakcji kredytu i leasingu

K1

koszty 1 roku

K2

koszty 2 roku

K3

koszty 3 roku

K4

koszty 4 roku

Kc

suma kosztów

S

wartość początkowa samochodu

 

AMD

stawka amortyzacji - metoda degresywna

 

U1

amortyzacja 1 rok

 

U2

amortyzacja 2 rok

 

U3

amortyzacja 3 rok

 

AML

stawka amortyzacji - metoda liniowa

 

W

wartość kredytu

 

C

% opłaty wstępnej

 

O

Wysokość oprocentowania kredytu

 

P

stawka podatku

 

Z1

wartość obniżenia podatku (niezapłacony podatek) 1. rok

Z2

wartość obniżenia podatku (niezapłacony podatek) 2. rok

Z3

wartość obniżenia podatku (niezapłacony podatek) 3. rok

Z4

wartość obniżenia podatku (niezapłacony podatek) 4. rok

Zc

całkowita wartość obniżenia podatku (niezapłacony podatek)

1. ROK

 

 

 U1 = (S x AMD

K1 = U1 (W x C) (W x O)

Z1 = P x K1   

2. ROK

U2 = (S - U1) x AMD 

 K2 = U2 (W x O)

Z2 = P x K2    

3. ROK

U3 = S x AML 

K3 = U3 (W x O)

Z3 = P x K3    

4. ROK

U4 = S x AML   

K4 = U4

Z4 = P x K4    

do wysokości wartości początkowej samochodu pomniejszonej o dotychczasową amortyzację

 

 

 

DANE SUMARYCZNE

KC = K1 K2 K3 K4

ZC = Z1 Z2 Z3 Z4

Za pomocą tych wzorów możesz obliczyć koszty kredytu i leasingu. Przy naszych założeniach wygląda to tak:

koszty kredytu amortyzacja

koszty leasingu

Pierwszy rok

Twoje koszty

149.000

180.000

obniżenie podatku 19% 

28.000

34.000

Drugi rok

Twoje koszty

101.000

182.000

obniżenie podatku 19% 

19.000

34.000

Trzeci rok

Twoje koszty

60.0000

obniżenie podatku 19% 

11.0000

Czwarty rok

Twoje koszty

48.0000

obniżenie podatku 19% 

9.0000

Łącznie

Twoje koszty

357.000

362.000

obniżenie podatku o:

67.000

68.000

 

W naszym przykładzie w pierwszych dwóch latach użytkowania samochodu koszty znacznie bardziej obciąża czynsz leasingowy. Szczególnie widoczne to jest w drugim roku. Jednak na przestrzeni całego okresu amortyzacji samochodu koszty są już porównywalne.

Pamiętaj!

Nie zapomnij, że nie uznaje się za koszty podatkowe naliczonych, a nie zapłaconych odsetek od kredytów. Zatem dopiero po dokonaniu zapłaty odsetek będziesz mógł zaliczyć je w koszty.

Pozdrawiamy

Redakcja "Poradnika Przewoźnika"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz