piątek, 26 stycznia 2007

Których wydatków nie możesz już wpisać do kosztów uzyskania?

Dobry sposób na...  

…ustalenie, których kosztów nie możesz już wpisać w kup

Od 1 stycznia 2007 r. do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Co urzędy skarbowe uznają za reprezentację?
Ponieważ ustawy o podatkach dochodowych nie definiują pojęcia reprezentacji, należy zwrotowi temu przypisać znaczenie, jakie nadajemy mu w języku potocznym.

Przez reprezentację należy rozumieć występowanie w imieniu firmy, reprezentowanie jej mające na celu jak najlepsze zaprezentowanie danego przedsiębiorstwa. Reprezentacja to również „działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów i inne”.

Koszty reprezentacji
Za koszty reprezentacji można uznać między innymi:
- upominki, podarunki, kwiaty i tzw. gadżety wręczane kontrahentom,
- system identyfikacji wizualnej (logo, szyldy, papiery firmowe, materiały informacyjne),
- przyjmowanie i utrzymywanie delegacji i kontrahentów zagranicznych oraz uczestnictwo w imprezach organizowanych na rzecz tych delegacji lub kontrahentów, w tym koszty hoteli, przejazdów, przyjęcia,
- organizowanie imprez artystycznych, konferencji,
- organizowanie konkursów z nagrodami,
- poczęstunek klientów, gości firmy, wykraczający poza zwyczajowo przyjęty zakres (kawa, herbata, napoje podawane kontrahentom załatwiającym sprawy w firmie powinny być zaliczane do kosztów) oraz
- inne koszty dotyczące tzw. public relations.

Niektóre z wymienionych wydatków, np. wydatki na system identyfikacji lub public relations, mimo że służą reprezentacji firmy, nie mogą być objęte wyłączeniem z kup, gdyż byłoby to sprzeczne z istotą tych działań.

Wydatki te, chociaż wiążą się również z reprezentacją firmy, są przede wszystkim wydatkami o charakterze informacyjnym (np. szyldy, wizytówki bądź papier firmowy), a czasem o charakterze reklamy, ale prowadzonej w sposób publiczny (np. zamieszczenie w prasie tzw. artykułu sponsorowanego).




Uwaga!
Generalnie nie uznaje się za kosztypodatkowe wszelkich wydatków o charakterze osobistym, np. wydatków na ubrania. Jednak w niektórych szczególnych przypadkach możesz takie wydatki uznać za koszty podatkowe.

Możesz np. wpisać w koszty zakup jednolitych firmowych marynarek (np. w kolorach firmy, z wyhaftowanym logo) dla wszystkich kierowców i pracowników mających kontakt z klientami Twojej firmy transportowej.

Pozdrawiamy
Redakcja "Poradnika Przewoźnika"

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz