Dobry sposób na...
…to, żeby wpisać do kosztów niektóre wydatki gastronomiczne
Jak już wiesz, od początku 2007 r. nie masz możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kosztów poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
Czy dotyczy to wszystkich wydatków na żywność i napoje?
Typowe wydatki na reprezentację to kolacje z kontrahentem, przyjęcia, bankiety – i tych oczywiście nie możesz zakwalifikować jako koszty uzyskania przychodów.
Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie wydatki na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, są wydatkami na reprezentację. Te, które nimi nie są, mogą być uznawane za koszty podatkowe.
Naszym zdaniem, jeśli ponosisz wydatek spełniający ogólne przesłanki pozwalające na zaliczenie w koszty, tzn. poniosłeś go w celu:
- osiągnięcia przychodów,
- zachowania źródła przychodów lub
- zabezpieczenia źródła przychodów,
a wydatek ten nie jest wydatkiem na cele reprezentacji, to możesz go zaliczyć do kosztów podatkowych.
Co przemawia za taką interpretacją?
Reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś. Wydatki na poczęstowanie kontrahenta w firmie kawą, herbatą itp. na pewno nie są zatem reklamą.
Przez reprezentację natomiast rozumie się okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Czy podanie gościom szklanki wody, kawy, herbaty można uznać za działania o charakterze reprezentacyjnym?
Naszym zdaniem wydatki na kawę i herbatę serwowane gościom firmy powinny być zaliczane do kosztów. Kawa, herbata i ciastka podane podczas spotkania z kontrahentem w Twojej firmie to zachowanie wynikające raczej z dobrych zwyczajów niż związane z okazałością i wytwornością, która zawiera się w definicji reprezentacji.
Podanie gościowi wody, kawy czy herbaty nie świadczy przecież o wystawności lub okazałości Twojego przedsiębiorstwa. Nie wynika z chęci zareklamowania się lub właściwego reprezentowania przedsiębiorcy, ale świadczy jedynie o dochowywaniu dobrych obyczajów.
Oczywiście gdybyś nie podał latem gościom napoju, bez względu na to, czy są to nabywcy, odbiorcy czy np. urzędnicy z kontroli skarbowej, to takie zachowanie mogłoby być odebrane jako nieuprzejme. Jednak wpływ takiego poczęstunku na kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy jest znikomy. Wydatki poniesione na ten cel nie powinny być zatem uważane ani za koszty reklamy, ani za koszty reprezentacji.
Czy można je wpisać do kosztów uzyskania przychodów? Są to niewątpliwie wydatki ponoszone zarówno w celu osiągnięcia przychodu, jak i zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Nie znajdują się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów. A zatem nie ma przeszkód, aby zakupy kawy czy herbaty, przeznaczonych do codziennego częstowania gości w firmie, zaliczyć do kosztów podatkowych.
Uwaga!
Istnieje ryzyko, że organy podatkowe zakwestionują ujęcie takich wydatków w kosztach podatkowych. Dlatego jeśli chcesz mieć pewność, złóż wniosek o wiążącą interpretację przepisów podatkowych.
Które wydatki na artykuły spożywcze nie stanowią kosztów?
Oczywiście musisz pamiętać, że niektóre wydatki związane z podejmowaniem gości mogą być zakwalifikowane jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym. Jednak reprezentacja to szczególny sposób podejmowania interesantów – nie każdy czy dowolny sposób. A zatem jedynie takie wydatki, które kontrahent może odebrać jako przejaw wystawności i okazałości z Twojej strony, mogą być uznane za reprezentację. Na przykład koszty zaproszenia kontrahenta do eleganckiej restauracji na kolację.
Musisz zatem rozróżniać wydatki na wodę, herbatę czy kawę w Twojej firmie od wydatków na zaproszenie do ekskluzywnej restauracji. Mają one odrębny charakter i służą innym celom.
Autor: Andrzej Tadeusz Prelicz, doradca podatkowy, Kancelaria A.T. Prelicz J. Szymańska w Katowicach
Konsultant: Mariusz Porożyński, doradca podatkowy 07 279 w Łągu
Pozdrawiamy
Redakcja "Poradnika Przewoźnika"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz