piątek, 15 czerwca 2007

Unia chce wprowadzić surowsze wymogi dla firm transportowych

Komisja Europejska przedstawiła projekt nowych przepisów regulujących rynek transportowy. Przewidziano w nim surowe zasady, które będzie musiał spełnić każdy przewoźnik w Unii. Jakie to wymogi?

Zgodnie z zaproponowanymi przez KE regulacjami każda firma prowadząca działalność w zakresie transportu drogowego musiałaby zatrudniać kierownika, który przeszedł co najmniej 140-godzinne specjalne szkolenie i uzyskał odpowiedni dyplom uznawany w całej Unii. Kierownik odpowiadałby za przestrzeganie w firmie zasad przewidzianych dla przewoźników. Za ich złamanie groziłaby mu utrata uprawnień nawet na dwa lata.

Urzędnicy unijni chcą także, aby warunkiem prowadzenia działalności transportowej było posiadanie zabezpieczenia finansowego na pokrycie ewentualnych roszczeń klientów i innych podmiotów. Ponadto, aby zlikwidować firmy krzaki, Komisja Europejska proponuje nałożenie na wszystkich przewoźników obowiązku posiadania biura i bazy operacyjnej.

Projekt zakłada także ograniczenia w odniesieniu do przewozów kabotażowych (wykonywanych na terenie jednego unijnego kraju przez przewoźnika z innego kraju). Każda firma transportowa będzie mogła wykonać tylko trzy takie przewozy w ciągu siedmiu dni i tylko po trasach międzynarodowych. Sprawdzenie, czy te zasady są przestrzegane, będzie możliwe dzięki listom przewozowym.

W nowych przepisach przewidziano także zwiększenie liczby kontroli czasu pracy kierowców.

Pakiet zawiera również projekty uproszczenia obecnie obowiązujących przepisów. Łatwiejsza ma być na przykład procedura zatwierdzania nowych regularnych połączeń autokarowych między krajami UE. Ponadto Komisja Europejska planuje ujednolicenie dokumentów i certyfikatów, które kierowcy obowiązani są mieć przy sobie podczas przewozu. Władze wszystkich krajów Unii do 2010 r. mają zbudować współdziałające ze sobą elektroniczne rejestry tych dokumentów.

Dzięki temu wykroczenie popełnione w innym kraju członkowskim nie pozostanie bez wpływu na działalność przewoźnika. Będzie mogło skutkować w niektórych przypadkach nawet odebraniem stosownych zezwoleń. Ujednolicone mają być także wymogi odnośnie do warunków technicznych pojazdów.
Zdaniem unijnych urzędników nowe zasady są potrzebne, aby wyeliminować z rynku nieuczciwą konkurencję oraz zapewnić bezpieczeństwo na drogach.

Aldona Kapica


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz