środa, 9 maja 2007

Uwaga! Zmiana interpretacji przepisów o czasie pracy kierowców


Komisja Europejska zmieniła swoje stanowisko co do tego, jak należy interpretować pojęcie „przerwy”. Dzięki temu kierowcy w załodze 2-osobowej mogą jeździć na zmianę bez przerw.

Od 11 kwietnia 2007 r., a więc od wejścia w życie nowego europejskiego rozporządzenia o czasie pracy kierowców, trwały spory interpretacyjne dotyczące obowiązku wykonywania obowiązkowej 45-minutowej przerwy po jednej zmianie kierujących w przypadku załogi 2-osobowej.

Początkowo Inspekcja Transportu Drogowego preferowała wykładnię językową przepisu art. 4 pkt d rozporządzenia nr 561/2006, a z niej wynika, że przerwa to okres, w którym kierowca nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy. A zatem – że okres ten może być wykorzystywany wyłącznie na wypoczynek. Taka interpretacja była dotychczas powszechnie akceptowana przez organy kontrolne UE.

Obecnie jednak ta interpretacja przestaje obowiązywać. Komisja Europejska na spotkaniu roboczym z członkami umowy AETR dostosowującym tę umowę do przepisów rozporządzenia nr 561/2006, na wniosek delegacji rosyjskiej, zmieniła swoje stanowisko w tym zakresie. Przychyliła się do interpretacji, zgodnie z którą pierwsze 45 minut dyspozycji kierowcy ma być traktowane jako przerwa.

Organy kontrolne w Polsce i w Europie będą stosować wykładnię legalną Komisji Europejskiej. Nie będą więc odtąd wymagały wykonywania 45-minutowej przerwy po jednej zmianie kierujących.

Autor: Łukasz Wilczkowski, prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz