piątek, 12 października 2007

Czy wystawiać fakturę korygującą, gdy spedytor zmienił trasę transportu?

Co zrobić, gdy już po wystawieniu przez Ciebie faktury za przewóz okaże się, że towar został wysłany dalej? A zatem – że trasa transportu jest inna niż pierwotnie zlecona?

Załóżmy, że świadczysz usługę transportową na zlecenie polskiego spedytora. Dokonałeś przewozu towaru z Austrii do Polski. Spedytor podał polski numer identyfikacyjny, za usługę wystawiłeś mu więc fakturę ze stawką 22%. Jednak w następnym miesiącu spedytor przysłał CMR, z którego wynika, że towar pojechał do Rosji, i poprosił o wystawienie faktury korygującej ze stawką 0%. Czy powinieneś wystawić fakturę korygującą?


Jaką fakturę powinieneś wystawić za transport międzynarodowy?

Transportem międzynarodowym w rozumieniu ustawy o VAT jest przewóz wykonywany częściowo w Polsce i częściowo poza nią, z przekroczeniem granic terytorium UE.

Transportem międzynarodowym jest więc między innymi przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów: z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez Polskę.

Jeżeli Twoja firma nie została poinformowana, jakie jest docelowe miejsce towarów, a przewóz był dokonywany z Austrii do Polski, to oczywiście w świetle przepisów był dokonywany na terenie dwóch państw Wspólnoty. Skoro więc nabywca usługi podał, że jest zidentyfikowany na potrzeby podatku VAT w Polsce, słusznie za usługę została wystawiona faktura ze stawką 22%.




Co zrobić, gdy okaże się, że trasa przewozu była inna?
W przypadku jednak gdy polski spedytor twierdzi, że jest to usługa międzynarodowa opodatkowana stawką 0%, gdyż miejscem przeznaczenia towarów była Rosja, musi wykazać się odpowiednim dokumentem przewozowym, z którego fakt ten wynika.

Spedytor powinien więc udokumentować, że przewóz towarów wykonany na terytorium UE był jedynie częścią transportu towarów, których miejsce przeznaczenia znajdowało się poza jej granicami. Jeśli taki dokument posiada, nie ma znaczenia, że przewóz towarów z Polski do Rosji będzie wykonywany przez innego przewoźnika.

Dokumentem potwierdzającym świadczenie usługi transportu międzynarodowego może być list przewozowy lub dokument spedytorski, stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej albo inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora).

Jeśli z dokumentu poświadczającego transport wynika, że miejscem przeznaczenia towarów jest Rosja, to usługa transportu towaru z Austrii do Polski, jednak z miejscem przeznaczenia towarów w Rosji, będzie opodatkowana w Polsce stawką VAT 0%. Powinieneś więc wystawić fakturę korygującą.

Podstawa prawna
- Artykuł 28 ust. 3, art. 83 ust. 3, ust. 5 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.).
- § 17 rozporządzenia z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów
i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798).

Iwona Czauderna, prawnik specjalizujący się w prawie podatkowym

1 komentarz:

kpir pisze...

Świetny artykuł! Chce razem z moim przyjacielem założyć firmę transportową. Chcemy wozić paczki do luxemburga i niemiec. Z naszych usług najczęściej korzystają klienci którzy tam mieszkają, a do Polski wysyłają rzeczy dla swoich rodzin.

Prześlij komentarz