To, jak długi powinien być tygodniowy odpoczynek, zależy od tego, jakim pojazdem jeździ kierowca. Sprawdź, czy na pewno stosujesz te przepisy, jak trzeba.
Zgodnie z polskim prawem pracy (a konkretnie ustawą o czasie pracy kierowców) w każdym tygodniu kierowcy zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę przysługuje prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku.
Jakie warunki musi spełniać odpoczynek według polskiej ustawy?
Warto przy tym pamiętać, że tydzień pracy kierowcy, odmiennie niż innych grup pracowników, przypada pomiędzy godziną 00.00 w poniedziałek a godziną 24.00 w niedzielę.
Jak udziela się odpoczynku według przepisów unijnych?
Jeśli natomiast kierowca wykonuje przewóz drogowy:
- rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdu łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 3,5 t, lub
- osób, pojazdem skonstruowanym lub trwale przystosowanym i przeznaczonym do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą,
musi skorzystać z dłuższego tygodniowego okresu odpoczynku – trwającego co najmniej 45 godzin.
Taki tygodniowy okres odpoczynku jest przewidziany dla kierowców dużych pojazdów w rozporządzeniu WE nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85).
Tego rodzaju odpoczynek tygodniowy trzeba rozpocząć nie później niż po zakończeniu sześciu 24-godzinnych okresów jazdy, liczonych od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku.
Można ten odpoczynek skrócić do 24 kolejnych godzin, ale tylko co drugi tydzień. Godziny, o które odpoczynek został skrócony, trzeba ponadto potem kierowcy „oddać” – wydłużając mu o nie inny odpoczynek przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu. Odpoczynek, do którego zechcesz dodać te godziny, musi trwać co najmniej 9 godzin.
Monika Wacikowska
prawnik, wspólnik w firmie
doradczej Przyjazne Kadry sp. j.,
były pracownik Departamentu Prawnego GIP specjalizujący się
w dziedzinie czasu pracy kierowców
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz