W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej przedsiębiorcami mającymi zdolność prawną są wspólnicy, a nie sama spółka.
Taki status wspólników wynika z przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Oznacza to, że licencję na prowadzenie usługowego transportu drogowego musi uzyskać każdy ze wspólników oddzielnie.
Jak załatwić sprawę zabezpieczenia i pojazdów?
Każdy z wnioskodawców ma obowiązek wykazać we wniosku, że posiada tytuł prawny do dysponowania środkami transportowymi. Jednak cechą spółki cywilnej, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, jest współwłasność łączna (niepodzielna w okresie trwania spółki) wszystkich składników majątkowych, które są wykorzystywane w przedsiębiorstwie.
Z konstrukcji umowy spółki cywilnej oraz związanej z nią współwłasności składników majątkowych wynika, że w ramach wspólnego przedsięwzięcia każdy ze wspólników jest uprawniony do korzystania ze wszystkich tych składników. Stąd też przy występowaniu z wnioskiem o wydanie licencji na transport każdy ze wspólników ma prawo wykazać, że do celów transportowych dysponuje wspólnym majątkiem spółki, jakim są środki transportowe, te bowiem pozostają współwłasnością wszystkich wspólników.
Wskazanie tych samych składników majątkowych przez każdego ze wspólników spółki cywilnej jest więc wystarczające, żeby potwierdzić dysponowanie pojazdami, które jest niezbędne do uzyskania licencji na usługowe prowadzenie transportu drogowego.
Podobnie rzecz się ma z zabezpieczeniem finansowym. Tu także mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące współwłasności składników majątku spółki. W tym przypadku będzie to majątek wymagany jako zabezpieczenie niezbędne do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego. A zatem każdy ze wspólników spółki może wskazywać te same środki finansowe jako zabezpieczenie.
Taki sposób rozumienia przepisów ustawy o transporcie drogowym w kontekście majątku spółki cywilnej znajduje swoją podstawę w treści uzasadnienia uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 października 2008 r., sygn. akt II GPS 5/08.
Co dołączyć do wniosku?
Zgodnie z przepisami przedsiębiorca (wspólnik spółki cywilnej) powinien do wniosku o wydanie licencji transportowej dołączyć m.in. następujące dokumenty:
- odpis z rejestru przedsiębiorców albo z ewidencji działalności gospodarczej,
- kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji statystycznej (REGON),
- kserokopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP).
Z wniosku jednoznacznie będzie wynikać, że działalność jest prowadzona w spółce cywilnej - wzmianka o tym znajduje się m.in. w odpisie z ewidencji działalności gospodarczej. Dlatego też do wniosku, oprócz kserokopii zaświadczenia o nadaniu NIP dla każdego wspólnika, należy również dołączyć kserokopię zaświadczenia o nadaniu NIP spółce. Każdy ze wspólników musi dołączyć do wniosku kserokopię tego samego zaświadczenia o nadaniu REGON, gdyż jest to numer nadany dla spółki. To spółka cywilna została zarejestrowana do celów statystyki jako podmiot gospodarczy.
W przypadku spółek cywilnych nic nie stoi na przeszkodzie, aby wspólnicy złożyli wnioski o uzyskanie licencji wspólnie na jednym piśmie, w którym podadzą swoje dane, jeśli tylko dołączą wszystkie indywidualne dokumenty przewidziane w przepisach art. 8 ustawy o transporcie drogowym.
Podstawa prawna
- Ustawa z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2007 r. nr 125, poz. 874 ze zm.).
- Ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004 r. nr 173, poz. 1807 ze zm.).
- Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.).
Marian Szałucki
doradca podatkowy
czwartek, 18 czerwca 2009
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz