czwartek, 16 marca 2006

Jak uzyskać od urzędu skarbowego korzystną interpretację podatkową?

Dziś dobry sposób na...
... uzyskanie od Urzędu Skarbowego jak najlepszej interpretacji podatkowej

To, czy interpretacja podatkowa, którą otrzymasz od swojego Urzędu Skarbowego, będzie precyzyjna, konkretna i przydatna, zależy w dużym stopniu od Ciebie. Wystarczy tylko, abyś w odpowiedni sposób sformułował wniosek, który składasz w US.

Żądaj precyzji
Doświadczenie uczy, że organ podatkowy uczyni wszystko, by potem móc się wykręcić od udzielonej odpowiedzi. Zazwyczaj stara się to robić poprzez udzielanie odpowiedzi wieloznacznych. Aby zmusić go do jednoznacznego ustosunkowania się do Twojego wniosku, warto zadawać wyłącznie konkretne pytania rozpoczynające się zwrotem Czy...".

W takim przypadku właściwa odpowiedź będzie sprowadzać się wyłącznie do „tak” albo „nie”, a zatem opinia będzie wyjątkowo przydatna i jednoznaczna.

Jak pisać?
Czy mogę odliczyć VAT naliczony z tytułu zakupu paliwa do samochodu żuk, którego używam w działalności gospodarczej, za okres 22 sierpnia 2005 r. – 16 maja 2006 r., tj. do dnia, w którym obowiązany będę do przeprowadzenia najbliższego badania technicznego?

Nie posiadam zaświadczenia o przeprowadzeniu w okręgowej stacji kontroli pojazdów dodatkowych badań technicznych potwierdzających, że samochód spełnia wymogi ustawy niezbędne do odliczenia VAT ani wpisu w dowodzie rejestracyjnym samochodu, zawierającego adnotację o spełnianiu tych wymagań. Samochód został przeze mnie nabyty przed 22 sierpnia 2005 r.

Jak nie pisać?
Jak mogę rozliczyć podatek naliczony VAT od zakupu paliwa do samochodu żuk, którego używam w działalności gospodarczej? Odliczam go od podatku VAT należnego, bo to faktycznie samochód ciężarowy, ale sąsiad mówi, że chyba muszę mieć zaświadczenie z warsztatu, a ja nawet nie mam decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacyjnego i nawet nie wiem, jak ją dostać. Czy możecie mi Państwo pomóc?

Wyrażaj się jasno
Swoje pytania i stanowisko formułuj zawsze w sposób jednoznaczny. Co z tego, że dostaniesz od urzędu precyzyjną odpowiedź (stwierdzającą, że Twoje stanowisko jest prawidłowe albo nie), jeśli potem nikt nie będzie wiedział, o co tak naprawdę chodziło Ci w pytaniu?

Jak pisać?
Podatnik prowadząc działalność gospodarczą, do celów pozyskania klientów w kraju i Unii Europejskiej, usprawnienia kontaktów z kontrahentami i uzgadniania druków oraz przewozu towarów zakupił samolot (awionetkę) oraz uzyskał licencję pilota turystycznego nieuprawniającą do zarobkowych przewozów osób i towarów.

Czy wydatki poniesione przez właściciela firmy na kurs - licencję pilota turystycznego i zakup samolotu (awionetki) stanowić będą koszty uzyskania przychodów, gdy licencja turystyczna nie upoważnia do zawodowego przewozu osób i towarów?

Jak nie pisać?
Kupiłem środek transportu, którego będę używał do różnych celów w działalności gospodarczej. Zdobyłem także uprawnienia do kierowania nim. Czy wydatki poniesione z tych tytułów stanowić będą koszty uzyskania przychodu?

Określaj czas
Wskazuj zawsze wyraźnie okres rozliczeniowy, do którego odnosi się Twój problem (np. „VAT za luty 2005 r.”, albo „podatek dochodowy od osób prawnych za 2004 r.”). Możesz oczywiście pytać od razu o więcej okresów rozliczeniowych, ale biorąc pod uwagę częste zmiany prawa może to doprowadzić do sytuacji, że z różnych względów uzyskasz odpowiedź, która okaże się dla Ciebie nieprzydatna.

Dzięki temu odpowiedź organu podatkowego będzie musiała omawiać Twój problem na tle występującego w tym okresie rozliczeniowym stanu prawnego.

W przyszłości organ podatkowy nie wykpi się tym, że pisał o przepisach obowiązujących w innym czasie i tylko się nie zrozumieliście.

Kilka pytań zamiast jednego
Jeżeli pytasz o skomplikowane zagadnienia, lepiej zadaj wiele pytań szczegółowych, niż jedno bardziej rozbudowane. Zmusisz w ten sposób organ podatkowy do wyartykułowania szeregu precyzyjnych odpowiedzi na te Twoje konkretne pytania. Dzięki temu unikniesz otrzymania w miejsce jasnych wskazówek nic nieznaczącego słowotoku na temat wielu przepisów i wyjątków od nich, tak, że już w drugim zdaniu nie będziesz wiedział, o co urzędowi chodzi.




Jak pisać?
1. Czy zakup reklamy sprzedawanego produktu w telewizji TVN stanowi koszt uzyskania przychodów?
2. Czy zakup reklamy sprzedawanego produktu w internetowym serwisie stanowi koszt uzyskania przychodów?
3. Czy zakup długopisów promocyjnych rozdawanych kontrahentom stanowi koszt uzyskania przychodów?

Jak nie pisać?
Czy w przypadku podejmowania przez podatnika różnorodnych działań o charakterze reklamowo-promocyjnym (np. zakup reklam, upominków itp.) wydatki z tym związane stanowią koszt uzyskania przychodów?

Pamiętaj o swojej opinii
Stawiając w tym samym wniosku wiele pytań szczegółowych pamiętaj, że każdemu z nich musi towarzyszyć Twoje własne i jednoznaczne stanowisko w sprawie. Jeżeli więc rozbijasz interesującą Cię problematykę na kilka szczegółowych pytań, sam na każde też odpowiedz, bo bez tego fiskus nie będzie mógł ocenić, czy masz rację czy nie.

Uwzględnij wszystko
Przepisy podatkowe niejednokrotnie odnoszą się do innych dziedzin prawa, choćby np. prawa cywilnego, prawa spółek handlowych czy prawa pracy, a co za tym idzie, sytuacje na pozór podobne mogą wywoływać różne skutki w zależności od tego, które z tych przepisów do konkretnej sytuacji będziesz musiał lub mógł zastosować.

Opisuj więc stan faktyczny jak najbardziej szczegółowo i jednoznacznie! Lepiej dodać trzy zdania, które są nieistotne dla sprawy, niż pominąć choćby jedno słowo dla niej istotne!

Jak nie pisać?
Jako płatnik piszesz wniosek o interpretację przepisów podatkowych dotyczących podatku dochodowego od pobieranych przez Ciebie zaliczek od wynagrodzeń zleceniobiorców. Zamiast wyraźnie wskazać, że rzecz dotyczy stosunku zlecenia, piszesz ogólnie o problemach dotyczących poboru zaliczki od „zatrudnionych”. Jeżeli dostaniesz interpretację w tym zakresie, to Urząd Skarbowy zawsze potem może Ci wytknąć, że pod pojęciem „zatrudnionych” rozumiał osoby pozostające w stosunku pracy, a nie zleceniobiorców, i że jego interpretacja ich nie dotyczyła.

Dołącz kopie dokumentów
Jeżeli ze sprawą związane są jakieś dokumenty, warto dołączyć ich kopie do wniosku jako załączniki. Pozwoli to na dokładniejsze rozpatrzenie sprawy przez organ podatkowy i utrudni mu ewentualne uchylenie się w przyszłości od korzystnej dla Ciebie interpretacji z powołaniem się na to, że np. błędnie opisałeś stan faktyczny sprawy.

Pozdrawiamy
Redakcja "Poradnika Przewoźnika"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz