Jeżeli rozmowa od początku grozi przerodzeniem się w konflikt, pomocne może okazać się zastosowanie techniki polegającej na werbalizacji uczuć. Słowami wyrażasz prawdziwe uczucia, jakie kryją się za wypowiedziami pracownika. Metoda ta uświadamia Twojemu rozmówcy, że jest traktowany poważnie i właściwie rozumiany.
Przykład
Jak to zastosować?
Wzywasz pracownika na rozmowę z powodu jego agresywnego zachowania podczas szkolenia. Pracownik, nie dopuszczając Cię do głosu, rozpoczyna rozmowę, krzycząc w złości: "Zrozumienia to ja od pana oczekiwać nie mogę!".
Jako przełożony możesz sformułować uczucia takiego pracownika w następujący sposób: "Proszę pana, wydaje się panu, że nasza rozmowa ma na celu jedynie krytykę. Poprosiłem pana o tę rozmowę, ponieważ chciałbym zrozumieć pana zachowanie". Jednak pracownik nadal mówi w uniesieniu: "Gdyby pan tylko chciał, mógłby pan już coś dla mnie zrobić. Ale pan nie chce!".
Twoja reakcja powinna być wtedy następująca: "Złości się pan, a ja chcę panu pomóc, przecież od tego tu jestem. Chciałbym zrozumieć motywy pańskiego postępowania, tylko proszę mi to umożliwić".
Gdy pracownik posługuje się stwierdzeniami ogólnikowymi, jak np.: "Ta firma jest chora!" lub "W tej firmie pracownicy są zupełnie niezauważani!", pomocne może okazać się stawianie pytań z prośbą o wyjaśnienie, uzasadnienie wypowiadanych przez pracownika opinii.
Zadaj na przykład pytanie: "Czym uzasadni pan swoje twierdzenie?" lub "Jak pan to rozumie?", "Co dla pana znaczy, że firma jest chora?". Jeśli zadasz takie pytania, może skłonisz pracownika do otwarcia się, a także zrewidowania spontanicznych, nieprzemyślanych twierdzeń i skupienia się na rzeczowych argumentach.
Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu Motywowanie pracowników - jak skutecznie przeprowadzić ocenę okresową w marcowej aktualizacji "Poradnika Przewoźnika".
Irena Ochyra
psycholog, trener NLP
wtorek, 23 marca 2010
Jak rozmawiac z klopotliwym pracownikiem?
Żeby rozmowa z kłopotliwym pracownikiem dała pożądane efekty, musisz wiedzieć, jak poradzić sobie z jego emocjami.
Etykiety:
Czas pracy kierowcy
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz