W przypadku znormalizowanych kontenerów ISO i innych, podobnych kontenerów sama ich konstrukcja stanowi zwykle odpowiedni środek zabezpieczenia ładunków przed przemieszczaniem w różnych kierunkach.
Zwykle wystarczy wypełnienie pustych przestrzeni drewnem lub poduszkami powietrznymi po bokach i przy ścianach czołowych. Upewnij się tylko, że ładunek lub urządzenie blokujące nie wypadną podczas otwierania drzwi.
Niewłaściwy załadunek kontenera może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji podczas obsługi oraz przewozu kontenera i zmniejszyć stabilność pojazdu. Ponadto niejednokrotnie powoduje poważne uszkodzenia ładunku. W wielu przypadkach kierowca nie ma żadnej kontroli nad formowaniem ładunku kontenerowego ani nie jest w stanie sprawdzić zawartości kontenera podczas przyjmowania go do przewozu.
Pamiętaj!
Jeżeli istnieje prawdopodobieństwo, że kontener nie został załadowany w sposób bezpieczny, nie powinien zostać przyjęty do przewozu.
Zawsze należy przestrzegać następujących zasad pakowania, które mają wpływ na bezpieczeństwo na drodze:
* masa ładunku nie powinna przekraczać nośności kontenera;
* ładunek musi być równomiernie rozmieszczony na powierzchni podłogi kontenera. W jednej połowie kontenera nigdy nie wolno umieścić więcej niż 60% całkowitej masy ładunku, gdyż może to doprowadzić do przeciążenia osi;
* towarów ciężkich nie należy sztauować na towarach lżejszych, a jeżeli to możliwe, środek ciężkości kontenera ładownego powinien znajdować się poniżej połowy jego wysokości;
* ładunek w kontenerze należy zabezpieczyć przed działaniem wszelkich sił, których wystąpienia można się spodziewać w trakcie podróży.
Prawdopodobieństwo przemieszczania się części ładunku zmniejsza się, jeżeli ładunek zostanie ciasno upakowany. Po zakończeniu formowania ładunku kontenerowego należy w razie konieczności podjąć środki zapobiegające wypadnięciu ładunku i materiałów mocujących po otworzeniu drzwi. Odpowiednie do tego celu są odciągi taśmowe lub siatki. Można ewentualnie zbudować barierę z drewna lub metalu. Zawsze należy sprawdzić, czy drzwi są zaryglowane i czy działają mechanizmy ryglowania.
Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu "Jak dobrać sposób mocowania do rodzaju ładunku - cz. 2", który opublikowaliśmy w aktualizacji 66"Poradnika Przewoźnika".
Karolina Płaczek
specjalista do spraw transportu drogowego
wtorek, 28 grudnia 2010
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz