wtorek, 4 stycznia 2011

Usprawnij spotkania w firmie - zastosuj burzę mózgów

Sprawdź, co zrobić, aby spotkania i zebrania w Twojej firmie były krótkie, treściwe i konstruktywne, a jednocześnie dawały efekt synergicznego myślenia wielu głów.

Podczas spotkania twórczego możesz zastosować dobrą metodę burzy mózgów. Składa się ona z dwóch etapów.

Etap 1

Zespół wymyśla - a ktoś z jego grona zapisuje - jak największą liczbę pomysłów na rozwiązanie danego problemu. Liczy się ilość, a nie jakość. W tej fazie nikomu, nawet autorowi, nie wolno oceniać pomysłów! Każdy mówi na głos wszystko, co mu przyjdzie do głowy. Chodzi o to, aby zejść z utartych ścieżek myślenia, wyjść poza schemat i łańcuszkiem wzajemnie się inspirować.

Przygotuj się na to, że podczas burzy mózgów wystąpią dwa problemy:

1) uczestnicy będą jednak oceniać pomysły - za każdym razem przypomnij, że tak nie robimy i zapisz pomysł;

2) w końcu zapadnie cisza, którą ktoś skomentuje słowami: "Nic już więcej nie da się wymyślić". Wytrzymaj tę ciszę, niech potrwa nawet 2-3 minuty. Bądź nieustępliwy, zachęć, by myśleli jeszcze. W końcu uczestnicy ruszą z nowymi pomysłami, a będą one ciekawsze i bardziej oryginalne, ponieważ te oklepane zostały już wyczerpane. Miej sam w zanadrzu kilka pomysłów, które przytoczysz w takim kryzysowym momencie, aby poruszyć grupę do dalszego myślenia i udowodnić, że jeszcze się da.

Gdy zbierzecie co najmniej 40 pomysłów, możecie przejść do drugiego etapu.

Etap 2

To czas dyskusji nad pomysłami oraz wyboru realnych i najlepszych do wdrożenia. Dopiero teraz można oceniać idee, ale zgodnie z zasadą konstruktywnej pracy, czyli nie rozwodząc się zbyt długo nad wadami pomysłu, lecz przez cały czas mając na uwadze cel.

Kiedy spotkanie dobiegnie końca, zabierz głos, podsumuj pomysły w kilku zdaniach (warto przytoczyć notatkę z uzgodnień). Zadbaj, aby ludzie wychodzili ze spotkania z pełną jasnością co do dalszych kroków w danej sprawie i do swojej roli oraz zadań. Jeżeli w czasie narady okaże się, że potrzebne jest kolejne spotkanie, to korzystając z tego, że wszyscy uczestnicy są zgromadzeni w jednym miejscu, od razu ustal jego termin.

Więcej na ten temat znajdziesz w artykule "Spotkania z pracownikami i klientami - jak je przeprowadzać, żeby najwięcej zyskać". Opublikowaliśmy go w aktualizacji 66 "Poradnika Przewoźnika".

Magdalena Jarzewska

menedżer, trenerka, konsultantka,
prowadzi szkolenia z umiejętności menedżerskich,
komunikacji i sprzedaży

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz