środa, 26 stycznia 2011

Uwzględnianie współczynnika tarcia przy mocowaniu ładunków

Podstawowym wskaźnikiem, który pomoże Ci odpowiednio zamocować ładunek, jest współczynnik tarcia. Do czego może się przydać?

Najprościej rzecz ujmując, współczynnik tarcia wskazuje, przy jakim nachyleniu platformy ładunkowej sztuka ładunku zacznie się zsuwać.

Samo tarcie nigdy nie jest wystarczające do zabezpieczenia niezamocowanego ładunku przed przesuwaniem się. Kiedy pojazd się porusza, ruchy pionowe wynikające ze wstrząsów i złego stanu drogi obniżają skuteczność siły tarcia w unieruchamianiu towaru. Gdy ładunek traci kontakt z podłogą ciężarówki, siła tarcia chwilowo spada do zera. Dlatego właściwe zamocowanie ładunku polega na wykorzystaniu siły tarcia w połączeniu z mocowaniem odciągami oraz innymi metodami unieruchamiania.

To, jak duży jest udział tarcia w unieruchamianiu, zależy od struktury powierzchni materiałów, które o siebie trą - czyli np. powierzchni skrzyni ładunkowej i opakowania towaru. Różne rodzaje powierzchni mają odmienne współczynniki tarcia. W tabelach w artykule „Dobrze zamocuj ładunek - sprawdź, ilu odciągów potrzebujesz" w aktualizacji 67 „Poradnika Przewoźnika " zamieszczamy wartości tych współczynników dla najbardziej popularnych ładunków.

Jak działa tarcie?
Tarcie jest proporcjonalne do ciężaru towarów. A zatem im ładunek cięższy, tym wyższy ma współczynnik tarcia. Najprostszą metodą wyznaczenia współczynnika tarcia statycznego jest nachylanie platformy ładunkowej ze sztuką ładunku i pomiar kąta, pod którym ładunek zaczyna się zsuwać. Oczywiście Ty nie musisz tego robić, ktoś to już wcześniej zrobił za Ciebie i umieścił uzyskane współczynniki w tabelach.

Tarcie statyczne a tarcie dynamiczne
Gdy ładunek zaczyna się przesuwać, tarcie zmienia się ze statycznego w dynamiczne. Wartość tarcia dynamicznego jest zawsze mniejsza niż statycznego, tzn. ładunek, który się przesuwa , słabiej przylega do podłoża. Współczynnik tarcia statycznego wykorzystujemy do obliczeń mocowania ładunków całkowicie unieruchomionych W innym przypadku, gdy nie ma możliwości całkowitego ich unieruchomienia, należy brać pod uwagę 70% tarcia statycznego. Efekt ten jest już uwzględniany w tabelach mocowań odciągami pętlowymi, szpringowymi i prostymi oraz krzyżowymi, nie musisz sam tego przeliczać. Taki nieznaczny ruch ładunku występuje np., gdy nie ma zabezpieczenia blokowego, tylko same odciągi. Jeżeli natomiast wiesz, że po zamocowaniu ładunek będzie się znacznie przesuwał, powinieneś zastosować do swoich obliczeń współczynnik tarcia dynamicznego.

Więcej na ten temat znajdziesz w artykule „Dobrze zamocuj ładunek - sprawdź, ilu odciągów potrzebujesz" w aktualizacji 67 „Poradnika Przewoźnika ".

Karolina Płaczek
specjalista do spraw transportu drogowego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz