wtorek, 1 lutego 2011

Kara za brak właściwego opakowania w przewozie ADR

Czy kara 3.000 zł jest nakładana za każde opakowanie niespełniające wymagań ADR znajdujące się w jednostce transportowej?

Wielu przewoźników ma wątpliwości, czy inspektor nakłada karę za każdą źle opakowaną sztukę przesyłki, czy łączną karę 3.000 zł za wszystkie źle opakowane towary. Załącznik do ustawy o transporcie drogowym przewiduje: „Lp. 6.4.1. Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego opakowania, w niewłaściwym opakowaniu lub w opakowaniu niespełniającym wymagań umowy ADR - 3.000". Jest tam więc mowa o jednym, pojedynczym opakowaniu. Za jedno niewłaściwe opakowanie lub jego brak przepis ten nakazuje nałożyć karę 3.000 zł. Za każdą kolejną nieodpowiednio opakowaną lub nieopakowaną sztukę przesyłki należy się więc spodziewać kary wynoszącej następne 3.000 zł.

Jakie warunki muszą spełniać opakowania?

Przepis 4.1.1.3 umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) stanowi, że każde opakowanie, łącznie z DPPL i dużymi opakowaniami, z wyjątkiem opakowań wewnętrznych, powinno odpowiadać typowi konstrukcji zbadanemu z wynikiem pozytywnym zgodnie z odpowiednimi wymaganiami. Z pewnymi wyjątkami, zawartymi w umowie ADR, przepis ten dotyczy każdego opakowania. Stosownie do przepisu 6.1.3.1 ADR każde opakowanie przeznaczone do stosowania zgodnie z ADR powinno być też zaopatrzone w trwałe i czytelne oznakowanie. Oznakowanie to ma mieć wymiary odpowiednie w stosunku do wielkości opakowania. Musi być umieszczone w takim miejscu, aby było dobrze widoczne.

Podstawa prawna:
• Przepis 4.1.1.3 umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie 30 września 1957 r. (Dz.U. z 2009 r. nr 27, poz. 162).
• Lp. 6.4.1. ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2007 r. nr 125, poz. 874 ze zm.).

Piotr Kowalski
specjalista z zakresu
transportu drogowego

1 komentarz:

Szkolenia ADR pisze...

Wydaje mi się, że Pana interpretacja jest prawidłowa, ale praktyka pokazuje, że najczęściej kończy się na jednej karze za cały transport, a nie za poszczególne opakowania. Prawdopodobnie również po stronie administracji wiedza na ten temat nie jest pełna.

Prześlij komentarz