piątek, 3 października 2008

Jak dokonać korekty VAT, gdy usługi nie są opodatkowane w Polsce?


Wielu przewoźników wystawia zagranicznym kontrahentom faktury, na których nie wykazuje VAT, ponieważ usługa nie jest opodatkowana w Polsce. Jak dokonać korekty takiej faktury?

Czasem zdarza się, że Twój zagraniczny kontrahent po jakimś czasie od wystawienia przez Ciebie faktury weryfikuje wpisane w niej dane, na przykład stwierdza, że liczba przejechanych kilometrów była mniejsza niż wcześniej wskazał. Zobaczmy, co możesz w takiej sytuacji zrobić.

Jak wystawia się faktury zagranicznym kontrahentom?

To, że określona usługa nie podlega w Polsce opodatkowaniu, nie oznacza, że podatnik nie musi wykazywać obrotów z jej tytułu w ewidencjach prowadzonych do celów VAT.


Podatnicy VAT są zobowiązani do prowadzenia ewidencji w taki sposób, żeby na ich podstawie można było ustalić właściwą podstawę opodatkowania. Dlatego w związku ze sprzedażą towarów lub usług na rzecz innych podmiotów gospodarczych, w tym również spoza Polski, zobowiązani są do wystawiania faktur.

Faktury należy wystawiać w dwóch egzemplarzach, z których jeden (określany jako oryginał) przeznaczony jest dla nabywcy towarów lub usług, natomiast drugi (kopia) dla wystawiającego fakturę. Te faktury, które zostają w firmie, trzeba przechowywać.

W przypadku wykonywania usług, których miejsce świadczenia jest zlokalizowane
poza krajem, faktura nie musi zawierać stawki podatku, trzeba jednak umieścić na niej dopisek, że podatek rozlicza nabywca usługi. 

Jak skorygować taką fakturę?
Faktura korygująca wystawiana na skutek popełnienia pomyłek w poprzednich fakturach (a tak należy traktować np. weryfikację liczby przejechanych kilometrów) powinna zawierać co najmniej:

- numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

- dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca, czyli: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
- numery identyfikacji podatkowej, dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny, faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;

- nazwę usługi, za którą policzyłeś na przykład niższą, niż należało, kwotę wraz z podaną wówczas błędnie ceną oraz

- cenę usługi w poprawnej wysokości.




Podstawa prawna
- Artykuł 5 ust. 1, art. 15 ust. 1–2, art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 29 ust. 4, art. 29 ust. 1, art. 99 ust. 1, ust. 14; art. 106 ust. 1–2; art. 109 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.).

- Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur i sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2005 r. nr 95, poz. 798 ze zm.).

Marian Szałucki
doradca podatkowy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz