piątek, 11 września 2009

Jak wykorzystać pakiet antykryzysowy, który wszedł w życie 22 sierpnia 2009 r.?

W dniu 22 sierpnia 2009 r. weszła w życie od dawna zapowiadana ustawa antykryzysowa, czyli pakiet rozwiązań mających ułatwić przedsiębiorcom działalność w czasie zapaści gospodarczej.

Znalazło się w niej kilka rewolucyjnych zmian, m.in.: ustalenia indywidualnych rozkładów czasu pracy na szczególnych zasadach, nowe reguły dotyczące zatrudniania na podstawie umów na czas określony oraz możliwość wydłużenia okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy. W dzisiejszym e-letterze zajmiemy się tym ostatnim przywilejem.

Ustawodawca w ustawie antykryzysowej zezwolił na przedłużanie okresu rozliczeniowego maksymalnie do 12 miesięcy. Jednak żebyś mógł skorzystać z tego udogodnienia, muszą być spełnione 3 warunki:

- wydłużenie okresu rozliczeniowego powinno być uzasadnione przyczynami obiektywnymi, technologicznymi lub dotyczącymi organizacji czasu pracy (np. wahaniem koniunktury na rynku usług transportowych czy też sezonowym zapotrzebowaniem na usługi oferowane przez Twoją firmę),
- musisz zachowywać ogólne zasady dotyczące bezpieczeństwa i zdrowia pracowników,
- stosowanie przedłużonego czasu pracy nie może naruszać prawa pracownika do 11-godzinnego odpoczynku dobowego i 35-godzinnego odpoczynku tygodniowego (jedynie przy łamaniu zmiany wolno zaplanować odpoczynek w wymiarze 24 godzin).
Co Ci da wydłużenie okresu rozliczeniowego?

Przedłużenie okresu rozliczeniowego prowadzi do bardziej elastycznego gospodarowania czasem pracy podwładnych, gdyż daje dużo większą swobodę w kwestii jego planowania. W zależności od liczby zleceń w danych okresach rozkład czasu pracy kierowcy może przewidywać różną liczbę godzin do przepracowania w poszczególnych miesiącach.

Większą liczbę godzin pracy równoważysz okresami krótszej pracy lub okresami niewykonywania pracy, które należą do tego samego okresu rozliczeniowego. W miesiącach, w których w związku z sezonowością zapotrzebowanie na usługi Twojej firmy jest mniejsze, pracownicy będą mogli pracować krócej. Później, gdy wzrośnie popyt na Twoje przewozy, zbilansujesz godziny pracy tak, by wypracowali wymiar czasu pracy obowiązujący ich w okresie rozliczeniowym.

Pamiętaj!
Przedłużenie okresu rozliczeniowego nie oznacza, że możesz przekraczać normy przewidziane dla obowiązujących w Twojej firmie systemów czasu pracy.



A zatem uelastycznienie czasu pracy nie powoduje, że kierowca zatrudniony w systemie podstawowym może pracować po 10 godzin dziennie, nawet jeśli w następnym miesiącu zostanie to zbilansowane pracą trwającą 2 godziny na dobę. Taka praktyka doprowadziłaby do nagminnej pracy w godzinach nadliczbowych. Równoważenie czasu pracy w tak dużym zakresie jest możliwe tylko w przypadku pracowników objętych równoważnym systemem czasu pracy. Uelastycznienie czasu pracy w przedłużonym okresie rozliczeniowym w podstawowym systemie czasu pracy możesz wykorzystać w ten sposób, że w okresie dobrej koniunktury kierowcy będą pracować przez więcej dni w tygodniu (maksymalnie 6 dni po 8 godzin, żeby zapewnić im odpoczynek tygodniowy) niż w okresach mniej obciążonych pracą i zamówieniami.
Jaką jeszcze korzyść odniesiesz z przedłużenia?

Wprowadzenie przedłużonego okresu rozliczeniowego spowoduje ponadto, że rzadziej będziesz płacił dodatek za nadgodziny (dobowe i średniotygodniowe), gdyż łatwiejsze stanie się udzielanie dni wolnych za pracę w godzinach nadliczbowych.

Oczywiście w przypadku gdy zdecydujesz się na rekompensowanie nadgodzin dobowych poprzez wypłatę wynagrodzenia z dodatkiem, nie odczujesz różnicy. Bez względu na przyjętą długość okresu rozliczeniowego wynagrodzenie i dodatek za nadgodziny z tytułu przekroczenia dobowego czasu pracy wypłaca się zawsze z wynagrodzeniem za miesiąc, w którym wystąpiła praca nadliczbowa.

Natomiast w przypadku nadgodzin średniotygodniowych dodatek wypłaca się dopiero na koniec okresu rozliczeniowego. Jeśli więc przedłużysz okres rozliczeniowy do 12 miesięcy, to pracownik otrzyma rekompensatę dopiero po roku od przepracowanych nadgodzin średniotygodniowych.

Łukasz Prasołek
asystent sędziego w Izbie
Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw
Publicznych Sądu Najwyższego, specjalista
z zakresu czasu pracy kierowców, w latach
2004-2006 pracownik Departamentu
Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy
zajmujący się zagadnieniami czasu pracy
kierowców

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz