Jest to 10 najważniejszych nakazów związa¬nych z mocowaniem ładunków „w pigułce":
1. Przed załadowaniem pojazdu należy sprawdzić, czy platforma załadunkowa, nadwozie oraz wszel¬kie urządzenia służące do mocowania ładunków są w dobrym stanie i nadają się do użytku.
2. Należy zamocować ładunek w taki sposób, aby nie mógł się przesuwać, przetaczać, przemieszczać w wyniku wibracji, spaść z pojazdu lub spowodować jego wywrotkę.
3. Należy ustalić metodę lub metody mocowania najbardziej odpowiednie ze względu na charakte¬rystykę ładunku (zaczepami za pomocą łączników skrętnych, metodą blokową, za pomocą odciągów prostych, mocowanie odciągami z przepasaniem od góry lub połączenie tych technik).
4. Należy sprawdzić, czy zostały spełnione zalecenia producentów pojazdu i sprzętu mocującego.
5. Należy sprawdzić, czy osprzęt do mocowania ładunku jest odpowiedni do warunków napoty¬kanych podczas podróży. Hamowanie w sytuacji zagrożenia, gwałtowne skręty w celu ominięcia przeszkody, złe warunki drogowe i pogodowe należy traktować jako normalne elementy podróży. Osprzęt mocujący musi je wytrzymać.
6. Za każdym razem, gdy ładunek jest ładowany lub rozładowywany albo ponownie rozmieszcza¬ny, należy go przed wyjazdem sprawdzić pod kątem przeciążenia i niewłaściwego rozkładu ciężaru. Upewnić się, że ładunek jest rozmieszczony w taki sposób, iż środek ciężkości całego ładunku znajduje się jak najbliżej osi wzdłużnej i jak najniżej - cięższe towary powinny być niżej, a lżejsze wyżej.
7. Jeśli to możliwe, umocowanie ładunku należy regularnie sprawdzać podczas podróży. Pierwszej kontroli trzeba dokonać najlepiej już po kilku kilo¬metrach podróży na postoju w bezpiecznym miej¬scu. Mocowanie powinno się ponadto sprawdzić po gwałtownym hamowaniu lub innym nadzwyczaj¬nym zdarzeniu podczas jazdy.
8. Zawsze gdy to możliwe, do mocowania ładunku należy używać wyposażenia dodatkowego, takiego jak maty antypoślizgowe, przekładki, taśmy, listwy kątowe itp.
9. Należy uważać, aby w trakcie operacji mocowania nie naruszyć przewożonych towarów.
10. Powinno się prowadzić płynnie, tzn. dostosowy¬wać prędkość do panujących warunków, aby unik¬nąć szybkich zmian kierunku jazdy i gwałtownego hamowania. Dzięki stosowaniu się do tych wskazó¬wek siły wywierane przez ładunek będą niewielkie i wówczas jazda będzie się odbywać bez większych problemów.
Kluczem do sprawności, solidności i bezpieczeństwa transportu jest jego zaplanowanie. Jeżeli dobrze zaplanu¬jesz operacje transportowe, unikniesz wielu przykrych niespodzianek. Dzięki planowaniu mocowania ładunku można ponadto uzyskać znaczne oszczędności.
Więcej na temat pisaliśmy w artykule „Mocowanie ładunków - zasady ogólne" w aktualizacji 62 „Poradnika Przewoźnika".
Karolina Płaczek
specjalista do spraw transportu drogowego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz