poniedziałek, 13 września 2010

Mocowanie ładunku - 10 dobrych rad Komisji Europejskiej

Komisja Europejska ds. Transportu opracowała w 2002 r. przy udziale przewoźników oraz przedstawicieli państw członkowskich wytyczne odnośnie do europejskiej dobrej praktyki w zakresie mocowania ładunków w transporcie drogowym. Jakie to wytyczne?

Jest to 10 najważniejszych nakazów związa¬nych z mocowaniem ładunków „w pigułce":

1. Przed załadowaniem pojazdu należy sprawdzić, czy platforma załadunkowa, nadwozie oraz wszel¬kie urządzenia służące do mocowania ładunków są w dobrym stanie i nadają się do użytku.

2. Należy zamocować ładunek w taki sposób, aby nie mógł się przesuwać, przetaczać, przemieszczać w wyniku wibracji, spaść z pojazdu lub spowodować jego wywrotkę.

3. Należy ustalić metodę lub metody mocowania najbardziej odpowiednie ze względu na charakte¬rystykę ładunku (zaczepami za pomocą łączników skrętnych, metodą blokową, za pomocą odciągów prostych, mocowanie odciągami z przepasaniem od góry lub połączenie tych technik).

4. Należy sprawdzić, czy zostały spełnione zalecenia producentów pojazdu i sprzętu mocującego.

5. Należy sprawdzić, czy osprzęt do mocowania ładunku jest odpowiedni do warunków napoty¬kanych podczas podróży. Hamowanie w sytuacji zagrożenia, gwałtowne skręty w celu ominięcia przeszkody, złe warunki drogowe i pogodowe należy traktować jako normalne elementy podróży. Osprzęt mocujący musi je wytrzymać.

6. Za każdym razem, gdy ładunek jest ładowany lub rozładowywany albo ponownie rozmieszcza¬ny, należy go przed wyjazdem sprawdzić pod kątem przeciążenia i niewłaściwego rozkładu ciężaru. Upewnić się, że ładunek jest rozmieszczony w taki sposób, iż środek ciężkości całego ładunku znajduje się jak najbliżej osi wzdłużnej i jak najniżej - cięższe towary powinny być niżej, a lżejsze wyżej.

7. Jeśli to możliwe, umocowanie ładunku należy regularnie sprawdzać podczas podróży. Pierwszej kontroli trzeba dokonać najlepiej już po kilku kilo¬metrach podróży na postoju w bezpiecznym miej¬scu. Mocowanie powinno się ponadto sprawdzić po gwałtownym hamowaniu lub innym nadzwyczaj¬nym zdarzeniu podczas jazdy.

8. Zawsze gdy to możliwe, do mocowania ładunku należy używać wyposażenia dodatkowego, takiego jak maty antypoślizgowe, przekładki, taśmy, listwy kątowe itp.

9. Należy uważać, aby w trakcie operacji mocowania nie naruszyć przewożonych towarów.

10. Powinno się prowadzić płynnie, tzn. dostosowy¬wać prędkość do panujących warunków, aby unik¬nąć szybkich zmian kierunku jazdy i gwałtownego hamowania. Dzięki stosowaniu się do tych wskazó¬wek siły wywierane przez ładunek będą niewielkie i wówczas jazda będzie się odbywać bez większych problemów.

Kluczem do sprawności, solidności i bezpieczeństwa transportu jest jego zaplanowanie. Jeżeli dobrze zaplanu¬jesz operacje transportowe, unikniesz wielu przykrych niespodzianek. Dzięki planowaniu mocowania ładunku można ponadto uzyskać znaczne oszczędności.

Więcej na temat pisaliśmy w artykule „Mocowanie ładunków - zasady ogólne" w aktualizacji 62 „Poradnika Przewoźnika".

Karolina Płaczek
specjalista do spraw transportu drogowego

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz