poniedziałek, 11 kwietnia 2011

Jakie druki zaświadczeń stosować w Polsce, a jakie za granicą?

W transporcie krajowym obowiązują inne zasady dotyczące zaświadczeń niż w transporcie międzynarodowym.

Za dni, gdy kierowca:
• przebywał na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby,
• był na urlopie wypoczynkowym lub
• prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006,
zaświadczenie zawsze wystawia się na formularzu unijnym, który został zamieszczony w decyzji Komisji nr 2009/959 WE.

Za te okresy nie wolno Ci wystawiać zaświadczeń w innej formie, nawet jeśli kierowca jeździ tylko w transporcie krajowym.

Pamiętaj!
Najczęstszy błąd popełniany przez przewoźników w związku z zaświadczeniami to wystawianie żółtych tarczek, w sytuacji gdy wymagane są zaświadczenia o wzorze unijnym.



Co zrobić, gdy ubezpieczyciel zwleka z wypłatą odszkodowania? Kiedy dochodzi do wypadku, chciałbyś odzyskać utracone dobra możliwie szybko. Tymczasem zdarza się, że towarzystwo ubezpieczeniowe odwleka wypłatę odszkodowania. Co można zrobić w tej sytuacji? Jakie prawa ma ubezpieczony? Kiedy warto z nich skorzystać? Tego dowiesz się z aktualizacji 71 „Poradnika Przewoźnika" .

 

Za pozostałe okresy pracy kierowcy , który jeździ na terenie kraju, możesz wystawić zaświadczenie na dowolnym formularzu, byleby tylko zawierał wymagane dane. Takimi formularzami są np. druki popularnie nazywane żółtymi tarczkami. Kierowca, który jeździ za granicę, zawsze musi mieć zaświadczenie na druku unijnym.

W 2009 r. została wydana decyzja Komisji, w której zastąpiono poprzedni wzór formularza zaświadczenia nowym. Zawsze stosuj nowy wzór zaświadczenia (załącznik do decyzji Komisji nr 2009/959/WE). Co prawda ITD honoruje też poprzednie formularze zaświadczeń, ale właśnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o czasie pracy kierowców w tym zakresie, więc w każdej chwili może się to zmienić.

Żółte tarczki
Gdy kierowca miał wolny weekend albo wykonywał pracę w warsztacie, a więc gdy brak wykresówek nie jest spowodowany przyczynami, które wymieniliśmy wcześniej, możesz mu wystawić zaświadczenie w dowolnej formie. Oczywiście jeśli chodzi o transport krajowy.

Polska ustawa o czasie pracy kierowców nie przewiduje wówczas obowiązku stosowania konkretnego wzoru zaświadczenia. Musisz tylko pamiętać, żeby Twoje zaświadczenie zawierało wymagane w ustawie elementy, czyli:
• imię i nazwisko kierowcy,
• okres, którego dotyczy zaświadczenie,
• wskazanie przyczyny nieposiadania wykresówek lub nieużytkowania karty kierowcy,
• miejsce i datę wystawienia,
• podpis pracodawcy lub podmiotu, na którego rzecz kierowca wykonywał przewóz.

Jak widzisz, nie ma przeszkód, aby w każdej sytuacji, gdy kierowca nie prowadził pojazdu, stosować unijny wzór zaświadczenia. Spełnia on bowiem wszystkie powyższe wymagania.

Tak zwane żółte tarczki, czyli druki w kształcie wykresówek, które są czytelne i łatwe do przechowywania, również z reguły zawierają wszystkie te rubryki. A zatem w sytuacjach gdy kierowca miał np. odpoczynek weekendowy czy też wykonywał inne prace na Twoją rzecz, wolno je stosować. Możesz też stworzyć na potrzeby takich sytuacji własny, najdogodniejszy dla Ciebie wzór. Ważne, żeby zawierał wszystkie elementy przewidziane w ustawie.

Dokumenty wymagane w krajach Unii Europejskiej
Przepisy ustawy o czasie pracy kierowców obowiązują Cię tylko na terytorium Polski. Jeżeli wykonujesz przewozy międzynarodowe po Unii Europejskiej, zawsze stosuj wzór europejskiego formularza, załączony do decyzji Komisji nr 2009/959/WE. Formularz ten jest stosowany, zrozumiały i akceptowany we wszystkich krajach Unii.

Dokumenty wymagane w krajach AETR
Wzór formularza załączony do decyzji Komisji nr 2009/959/WE jest akceptowany również przez kraje niebędące członkami Wspólnoty, takie jak Rosja czy Ukraina. Przewoźnicy z tych krajów także wystawiają kierowcom jadącym do państw UE zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu na tym druku. Zresztą w nazwie dokumentu powołano się m.in. na umowę AETR.

Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu „Zaświadczenie o nieprowadzeniu
pojazdu - jak je wystawiać według najnowszych przepisów" w aktualizacji 70 „Poradnika Przewoźnika" .

Piotr Kowalski
specjalista z zakresu transportu drogowego

1 komentarz:

Wojciech Roszkowski pisze...

Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

Prześlij komentarz