wtorek, 10 maja 2011

Jak przyspieszyć wypłatę odszkodowania?

Cały proces uzyskiwania odszkodowania zaczyna się od tego, że powiadamiasz swojego ubezpieczyciela o zaistnieniu zdarzenia ubezpieczeniowego, czyli wypadku.

Twoim obowiązkiem jest uczynić to niezwłocznie - telefonicznie, faksem lub e-mailem. To oczywiście nie zwalnia Cię z obowiązku zgłoszenia szkody na piśmie. Od tej chwili ubezpieczyciel rozpoczyna procedurę zmierzającą do zlikwidowania szkody. Zaczyna od tego, że wysyła do Ciebie likwidatora, który opisuje i ocenia straty.


Przewozy regularne w praktyce. Jeśli wykonujesz takie przewozy albo zamierzasz je wprowadzić do swojej oferty, z pewnością wiesz, że rządzą nimi inne przepisy niż w przypadku pozostałych rodzajów transportu. Jak uzyskać zezwolenie na przewozy regularne? Jakie kary grożą za niezgodne z prawem wykonywanie przewozów regularnych? Jakie normy czasu jazdy obowiązują w przypadku takiego transportu? Jak radzić sobie w sytuacjach nietypowych? Tego dowiesz się z następnej aktualizacji "Poradnika Przewoźnika" .

Jak przyspieszyć oględziny?

Żeby zmobilizować firmę ubezpieczeniową do szybszych oględzin, powinieneś powiadomić ją, że samochód, o który chodzi, jest pojazdem zarobkowym i będziesz występował o wypłatę tzw. postojowego.

W przedsiębiorstwie transportowym bezproduktywny przestój pojazdu przynosi same straty. Brak możliwości użytkowania samochodu powoduje, że nie jesteś w stanie wywiązać się z zawartych umów, a musisz ponosić różne opłaty związane z prowadzeniem działalności (raty leasingu, winiety, podatki i inne). Za każdy dzień postoju pojazdu z winy innego użytkownika należy się więc odszkodowanie, gdyż pojazd, który stoi, nie zarabia. Możesz podkreślić, że zwracając uwagę ubezpieczyciela na specyfikę Twojej działalności, wykazujesz chęć zminimalizowania odszkodowania (to należy do obowiązków poszkodowanego).

Żądaj wyjaśnień, dlaczego termin się przedłuża

W sytuacji gdy zakład ubezpieczeń przedłuża likwidację szkody ponad umówiony termin, należy żądać przedstawienia na piśmie powodów, które uniemożliwiają mu terminowe spełnienie roszczenia.

W przypadku sporu sądowego , zgodnie z art. 6 kc, ciężar udowodnienia faktu, o który toczy się spór, spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne. A zatem to towarzystwo ubezpieczeniowe będzie stroną zobowiązaną do wykazania, że zachowanie ustawowego terminu likwidacji szkody nie było możliwe. Jeśli ubezpieczyciel będzie się powoływał na to, że zaistniały okoliczności, w których miał prawo nie dotrzymać terminu, musi znaleźć podstawę ku temu w obowiązujących przepisach, w tym w ogólnych warunkach ubezpieczeń.

Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu "Co zrobić, gdy ubezpieczyciel zwleka z wypłatą odszkodowania?" z aktualizacji 71 "Poradnika Przewoźnika" .

Robert Jać
specjalista ds. szkód komunikacyjnych

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz