poniedziałek, 30 maja 2011

Międzynarodowe przewozy regularne osób na trasie nieprzekraczającej 50 km

Inspekcja Transportu Drogowego oraz analogiczne służby kontrolne innych krajów UE nie obejmują kontrolą drogową czasu pracy kierowcy, jeżeli z dokumentów (przede wszystkim z zezwolenia na daną linię regularną) wynika, że jest to krajowy bądź międzynarodowy transport drogowy osób na linii regularnej do 50 km. Przedsiębiorca taki może natomiast zostać w tym zakresie skontrolowany w swojej siedzibie, ponieważ ustawa o czasie pracy kierowców wymaga, aby ewidencjonował czas pracy kierowców.

Odpoczynek dzienny kierowcy, który jeździ i sam, i w załodze Zdarza się, że kierowca jeździ raz sam, raz w załodze. Odpoczynek dzienny w załodze może wynosić 9 godzin. Odpoczynek skrócony pojedynczego kierowcy też 9 godzin, ale tylko 3 razy w tygodniu. Czy jeśli kierowca 2 razy w tygodniu ma 9-godzinny odpoczynek, gdyż jedzie w załodze, a potem 3 razy znowu ma 9-godzinny odpoczynek skrócony, gdy jedzie sam, to z punktu widzenia ITD wszystko jest w porządku? Tego dowiesz się z artykułu w aktualizacji 72 „Poradnika Przewoźnika" .


Zgodnie z art. 3 lit. a rozp-orządzenia (WE) nr 561/2006 przepisy odnośnie do czasu jazdy, obowiązkowych przerw i odpoczynków nie mają zastosowania m.in. do przejazdów wykonywanych pojazdami używanymi do przewozu osób w ramach przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 km.

Czy są jakieś inne przepisy?
Jeśli chodzi o przewoźników krajowych, to tę lukę uzupełnia ustawa o czasie pracy kierowców (art. 31a-31e). Nie ma jednak przepisów, na podstawie których kierowcy wykonujący tego typu przewozy byliby zobowiązani przedstawiać dokumenty poświadczające ich czas pracy podczas kontroli drogowych.

Uwaga!
Ten aspekt może zostać objęty kontrolą wyłącznie podczas wizyty ITD czy PIP w siedzibie przedsiębiorcy.

 

W ustawodawstwie wspólnotowym również istnieją akty prawne regulujące kwestię czasu pracy pracowników (w tym kierowców) wyłączonych z rozporządzenia nr 561/2006. Unormowania w tym zakresie zawiera dyrektywa Rady 93/104/WE.

Te przepisy wprowadzono do naszego krajowego Kodeksu pracy - obowiązują również kierowców. Kwestia dokumentowania czasu pracy kierowcy w międzynarodowych przewozach regularnych osób do 50 km na terytorium Wspólnoty wygląda podobnie jak w Polsce. Czas pracy takich osób nie podlega kontroli drogowej. Brak przepisu, który nakazywałby mieć przy sobie i okazywać do kontroli jakikolwiek dokument świadczący o czasie pracy takiego kierowcy.

Więcej na ten temat znajdziesz w rubryce „Pytania i odpowiedzi" w aktualizacji 71 „Poradnika Przewoźnika" .

Podstawa prawna:
• Artykuł 8 ust. 6, 7 i 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.).
• Artykuły 31a-31e oraz art. 25 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. nr 92, poz. 879 ze zm.).
• Dyrektywa Rady 93/104/WE z 23 listopada 1993 r. dotycząca niektórych aspektów organizacji czasu pracy.
• Dyrektywa 2000/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 22 czerwca 2000 r. zmieniająca dyrektywę Rady 93/104/ WE dotyczącą niektórych aspektów organizacji czasu pracy w celu objęcia sektorów i działalności wyłączeniem z tej dyrektywy.

Karolina Płaczek
specjalista do spraw
transportu drogowego

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

jestescie chora jednostka jak ten rzad i clay kraj tylko bombe atomowa rzucic na ten idiotyczny stwor kto to czyta stek idiotycznych sprefarowanych aby tylko ujebac nas

Prześlij komentarz