poniedziałek, 23 maja 2011

Odpoczynki kierowcy – jak często mogą wypadać poza bazą

Odpoczynki tygodniowe kierowcy mogą być odbierane w dowolnej liczbie poza bazą lub miejscem zamieszkania. Przepisy rozporządzenia WE nr 561/2006 regulują jedynie ich długość, milczą natomiast w kwestii miejsca, w którym powinny być odebrane. Nie istnieje więc obowiązek planowania pracy kierowcy w ten sposób, aby określone odpoczynki miał odbierać w miejscu zamieszkania. Jest to wyłącznie kwestia organizacji pracy w przedsiębiorstwie transportowym oraz umowy między kierowcą a jego pracodawcą.


Od 1 stycznia 2011 r. używanie faktur w formie elektronicznej stało się dużo łatwiejsze niż dotąd. Jeśli więc ich nie stosowałeś, zastanów się, czy tego nie zmienić. Co zyskasz?

Nie będziesz musiał drukować ani przechowywać faktur papierowych. Jeśli wysyłałeś je pocztą, oszczędzisz czas przeznaczony na adresowanie kopert oraz chodzenie na pocztę i pieniądze wydawane na opłaty pocztowe. Poprawisz też wizerunek swojej firmy - prezentując ją jako nowoczesną i ekologiczną. Chcesz spróbować? Z tekstu w aktualizacji 72 „Poradnika Przewoźnika"  dowiesz się, jak to zrobić.

 


Jeżeli kierowca dokona takiego wyboru, dzienne okresy odpoczynku i skrócone tygodniowe okresy odpoczynku poza bazą może wykorzystywać w pojeździe. Jednak tylko wtedy, gdy pojazd ma odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i znajduje się na postoju. Ten wymóg jest jedynym w rozporządzeniu WE nr 561/2006, w którym mowa o miejscu odbierania odpoczynku. Jednak pozostawia kierowcy wybór: czy spać w prawdziwym łóżku, czy też w samochodzie, a nie: w domu czy poza nim.

Umowa AETR
Jeśli chodzi o umowę AETR , to należy jedynie pamiętać o tym, że okres odpoczynku tygodniowego może być skrócony do minimum:

  • 36 kolejnych godzin, jeśli będzie odbierany w miejscu normalnej bazy pojazdu lub w miejscu zamieszkania kierowcy albo
  • 24 kolejnych godzin, jeśli jest odbierany gdzie indziej.

Każde skrócenie musi być zrekompensowane równoważnym okresem odpoczynku odbieranym łącznie przed upływem 3. tygodnia następującego po tygodniu, gdy wystąpiło skrócenie.

Więcej na ten temat znajdziesz w artykule „Odpoczynki kierowców w praktyce". Opublikowaliśmy go w aktualizacji 71 „Poradnika Przewoźnika" .

Podstawa prawna :

  • Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.Urz. UE l.102 z 11 kwietnia 2006 r.).
  • Umowa Europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzona w Genewie 1 lipca 1970 r. (Dz.U. z 1999 r. nr 94, poz. 1086).

Karolina Płaczek
specjalista do spraw transportu drogowego

 

1 komentarz:

Anonimowy pisze...

Bardzo ciekawe.

Prześlij komentarz