poniedziałek, 22 sierpnia 2011

Suma ubezpieczenia – o co zadbać, gdy wykupujesz OC przewoźnika

Suma ubezpieczenia, inaczej suma gwarancyjna, to górna granica odpowiedzialności . Jest wyrażona jako kwota pieniędzy, do której zakład ubezpieczeń odpowiada za szkody spowodowane przez przewoźnika w przewożonym towarze.


Zapowiedź
Bywa, że kierowca nie trzyma się rozkładu czasu pracy ani nie przestrzega doby pracowniczej, ponieważ nie można przewidzieć, kiedy będzie musiał wyjechać i dokąd. Jak firma transportowa może zabezpieczyć się przed prawnymi konsekwencjami takiej sytuacji? Tego dowiesz się z rubryki „Pytania i odpowiedzi" w aktualizacji 75 „Poradnika Przewoźnika" .

Co sprawdzić przed wykupieniem polisy?
Suma gwarancyjna powinna być co najmniej taka, jak najdroższy ładunek, który będziesz przewoził. Koniecznie sprawdź ponadto w ogólnych warunkach ubezpieczenia, czy suma ubezpieczenia jest pomniejszana po szkodzie o wysokość tej szkody, czy pozostaje stała bez względu na liczbę i wielkość szkód.

Dlaczego to takie ważne?
Ubezpieczenie z sumą gwarancyjną na każde zdarzenie daje pewność, że suma ubezpieczenia zapisana w polisie i faktycznie zastosowana będą zawsze takie same. Jest tak, ponieważ w tym przypadku suma ubezpieczenia nie ulega pomniejszeniu o wypłacone odszkodowania. Natomiast suma ubezpieczenia „na jedno i wszystkie zdarzenia" po wypłacie odszkodowania jest każdorazowo pomniejszana o jego wartość. Z czasem może się więc zdarzyć, że po kolejnej szkodzie rzeczywista suma ubezpieczenia okaże się bliska zeru bądź nawet niższa. Zmniejszanie się sumy gwarancyjnej po wypłacie odszkodowania może ostatecznie spowodować wygaśnięcie polisy po wykorzystaniu całej jej wartości, a to, zwłaszcza przy dużej liczbie transportów, będzie zazwyczaj zgubne dla przewoźnika .

Przy stałej sumie gwarancyjnej nie musisz się martwić tym, że w pewnym momencie zostaniesz bez ważnej ochrony ubezpieczeniowej. Odpowiedzialność za szkodę w ładunku w ruchu zagranicznym jest ograniczona do 8,33 SDR (obecnie równowartość ok. 45 zł) za każdy kilogram utraconego lub uszkodzonego ładunku.

Jak ustalić sumę gwarancyjną?
Ubezpieczenie OC przewoźnika należy dobrać tak, aby maksymalna ładowność największego posiadanego przez firmę środka transportu, pomnożona przez 8,33 SDR, dawała sumę ubezpieczenia. Oznacza to, że np. dla zestawu: ciągnik siodłowy plus naczepa o długości 13,60 m suma ubezpieczenia powinna wynosić ok. 300.000 dolarów.

Więcej na ten temat znajdziesz w artykule „Ubezpieczenia dla przewoźników towarowych - co warto ubezpieczyć" w aktualizacji 74 „Poradnika Przewoźnika" .

Robert Jać
specjalista ds. szkód komunikacyjnych

 

3 komentarze:

Anonimowy pisze...

Ogólnie ubezpieczenia są bardzo ważne. I czy to chodzi o ubezpieczenia komunikacyjne, czy o ubezpieczenia medyczne, czy inne to jest to jedna z rzeczy, która może nam pomóc w sytuacjach kiedy tej pomocy będziemy potrzebowali.

Bella pisze...

No kto by się spodziewał, że zwykłe oc może być takie skomplilkowane. Bardzo jednak dziękuję za rozjaśnienie sytuacji :)

WeLearn pisze...

teraz w ogóle porobiło się z tymi ubezpieczeniami dużo trudniej, sa firmy które SU podają w Euro, w usd, w złotówkach - trzeba więc jeszcze patrzeć na ryzyko zmiany kursu itp.

Prześlij komentarz